Laga använder Cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa Cookies. Om cookies Ok

Däck & Fälg

Av det moderna hjulet är gummidäcket en väsentlig del och en förutsättning för att det samhälle som vi lever i ska fungera. Tack vare däcket kan vi få mat till våra affärer, ta bussen till jobbet eller cykla till fotbollsträningen. Vi kan resa på bilsemester eller köra veden i en skottkärra. Dagens samhällsuppbyggnad gör att hjulet kanske är mänsklighetens viktigaste och mest miljöbesparande uppfinning.

Eftersom däckverkstäder omfattas av Förordningen om producentansvar kan du lämna in dina gamla däck till en däckverkstad och de är skyldiga att kostnadsfritt ta emot dem, även om du inte köper nya däck. Detta gäller endast en mindre mängd däck, i regel fem stycken. Om du lämnar kompletta hjul med däck på fälg har verkstaden rätt att ta ut en mindre avgift för demontering. För mer information se www.sdab.se.

Bildäck

Ett bildäck är sammansatt av 85% gummi, 12% stål och 3% textil. Ett bildäck rullar i snitt 4,5 år, och ca 1/5 del slits bort under dess livslängd på ett hjul. Men ur ett miljöperspektiv behöver de uttjänta däcken göra nytta i ytterligare 15 år.

Däck som går att återanvända sorteras ut och skickas iväg för bland annat regummering.

Regummering av däck innebär att man använder slitna däck med intakt stomme och sedan ”bygger på” en ny slitbana. Vid regummering används enbart ca 30% av det material som skulle ha används vid nytillverkning. På detta sätt sparar man på råvaror och energi. Marknaden för regummerade däck ökar stadigt och ca hälften av alla lastbilar i Sverige kör på regummerade däck, då det är ett bra däck till ett billigt pris.

Gummi

Däck som är defekta bearbetas och används för att framställa andra typer av råvaror såsom gummiklipp, gummigranulat och pulver. Vid tillverkning av gummigranulat mals däcket ner till finkornigt granulat. Gummigranulatet har många egenskaper men bland annat en stötdämpande förmåga, vilket gör det till ett bra fyllnadsmaterial i konstgräsplaner. Gummigranulatet ger konstgräset dess sviktande förmåga. Granulatet kan även användas som en beståndsdel vid byggande av skjutbanor. Granulatet ”byggs in” i skjutvallen och absorberar kulans energi utan att utveckla värme som smälter blyet. Efter några år separeras blyet från granulatet, och granulatet kan återanvändas i skjutbanan medan blyet lämnas till deponi. På så sätt blir blyåtervinningen i det närmaste 100 procentig.  

Gummiklipp kan användas som underlag vid byggande av rid-och travbanor. Då det har dränerade egenskaper samt är elastiskt ger det ett torrt ytskikt och ett bra underlag för hästen. Dess isolerande egenskaper förlänger säsongen på exempelvis travbanan.

Gummi från gamla däck används även som sprängmattor, s.k. tyst asfalt, samt som dämpningsmattor i b.la lekparker.

Fälgar

Fälgar sorteras som metallskrot och levereras till gjuterier som råmaterial. I gjuterierna gjuts fälgarna om till bland annat komponenter som används till traktorgrävare och lastbilar.

Ventiler och balansvikter

Däckens ventiler består av gummi, mässing och rostfritt stål som alla återvinns.

Materialet i balansvikterna återvinns som råvara och används bland annat i tillverkningen av fiskedrag.